Wednesday, October 15, 2008

peringatan

Sebelum raya dan selepas raya ni banyak juga berita kematian diterima di UiTM ini. Moga kematian menjadi peringatan kepada kita yang masih hidup. Mati itu hampir. Kebetulan baru-baru ni mama membaca terjemahan dan huraian surah Al-Waqiah. Surah ini menjelaskan situasi yang akan berlaku pada hari kiamat kelak, di mana bumi akan digoncang dengan goncangan yang amat dasyhat, sehingga gunung-ganang berhamburan dan hancur menjadi debu berterbangan. setelah itu manusia akan dibangkitkan semula dari kematian, mereka akan terbahagi kepada tiga golongan:
1. Al Muqarrabun - dekat kedudukan mereka kepada ALLAH, ketika di dunia mereka berlumba-lumba dan paling dahulu dalam mengerjakan kebaikan.
2. Ashab al-Yamin - menerima catatan amalannya di sebelah kanan. Golongan beriman dan mengerjakan amal kebaikan sewaktu hidup di dunia.
3. Ashab Al-Shimal- menerima catatan amalan dari sebelah kiri. ketika di dunia mereka mendustakan kebenaran yang dibawa rasulullah SAW.
Apabila tiba di perincian balasan dan ganjaran kepada golongan2 ini menitis air mata membacanya. mama teringat , dalam kesempatan mama bersembangan dengan hero2 mama di dalam kereta atau di rumah mama ada ceritakan kepada mereka gambaran syurga dan neraka. Bila muhammad kelihatan tidak bersegera solat selepas azan berkumandang, mama kata pada muhammad tak mahu ke jadi golongan Assabiqun nassabiqun...mereka akan mendiami jannatun naim. mereka ini special tau abang yong ,paling dahulu dalam mengerjakan kebaikan, solatnya mesti disegerakan. teringat mama beberapa hari sudah suspen juga mama dibuatnya, dalam kereta adik muaz tanya mama, bila kita nak mati, adik nak mati hari jumaat. Lepas tu malam tu pula, mama ajak dia solat bersama mama, mama tanya adik doa apa? dia kata doa mati. nak masuk syurga kena mati dulu :).
Pagi tadi hantar luqman ke sekolah, dengan suara kuatnya tu, dia kata: mama pi marah kawan luqman imran tu sat. Dia buat luqman. hmm senyum je mama, apalah yg mrk gaduhkan. Luqman ni senang menjaganya. Dia cepat berdikari. Bangun pagi dia dah tahu apa dia kena buat. Cumanya mama perhatikan dia simple sangat. lepas mandi dan pakai baju, dia tak ada pun peratikan keadaan bajunya dibutangkan ok ke tak. kalau senget dia butang, sengetlah butang tu sampai ke sekolah. rambut mmg confirm dia tak sikat. lepas tu cara dia pakai ketayap pun macam bujal je. ketayapnya senget, rambut di hadapan keluar. agaknya jika ketayapnya terjatuh ke belakang pun dia tak sedar. Kebiasaannya mama dah pakaikan elok2 ketayap tu tapi bila sampai sekolah mama lihat senget balik. mama perhatikan kawan2 sekolah luqman segak je berketayap dengan rambut di sisip. Lainlah luqman ni dari abg muhammadnya yg segak bergaya.

5 comments:

mama syaza said...

luqman is cute in his own way..hehe

Amalina said...

ye la shema, luqman is... cam mak ngah dia la katakan, kui kui kui.
Thank you kak alhan for the peringatan. Panic jgk Muaz punya doa tu...

Amalina said...

e eh, baru tgk gambar luqman, comeinyaa dia. nice pic.

alhan said...

aaa panic betul akak masa dia kata dia doa mati. begitulah rupa luqman tiap hari bila sampai di sekolahnya. Awalnya mama siapkan lawa2, sampai sekolahnya senget je ketayapnya. dia tak kisah pun rupanya begitu.akak pun selalu tersenyum lihat rupa luqman bersama ketayap sengetnye.

radzi said...

halamak...mmg ensem nakal la luqman ni...hehe..
mak lang cima