Monday, October 8, 2012

abang yong di mrsm



Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?
Al-Qamar:17


Abang yong sudah 8 bulan di MRSM. Ada juga saudara atau kenalan bertanya sudah berapa juzuk di hafaznya. Dulu mama sering jua bertanya perkembangan hafazannya, namun kini, mama cuma bertanya, abang yong solat jemaah tak, solat tak 2 rakaat sebelum pergi tahadir? abang yong sihat( abg yong kena scabbies,:( , sampai hari ini masih ada lagi) ?. pada mama, tiap hari anak mama membaca dan berdamping dengan ayat2 ALLAH ini,  sudah sangat baik dan besar nikmatnya. Terima kasih ALLAH di atas kesempatan itu. Pelharalah anakku ini. abang yong, cubalah fahami ayat2 ALLAH ini ya dan amalkannya.You are the walking Quran, said imam suhaib webb. first exam tempoh hari abang yong dapat C untuk bahasa arab. Dia seakan berputus asa kerana susah untuk memahami bahasa arab yang di ajar ustaznya yang bertutur sepenuhnya di dalam bahasa itu. namun mama terusan bagi semangat untuk dia mencintai bahasa Al-Quran ini. Alhamdulillah exam kedua dia dapat A.

Ada satu perkara mama agak risau dan kadang mama rasa pelik bila fikir2. satu sudut anak2 huffaz ini buat benda yang ALLAH suka(baca dan hafaz AlQuran), kemudian mereka buat benda yang ALLAH murka(mencuri). kenapa boleh jadi begini ya???  abang yong kecurian duit bebaru ni. lockernya di pecah masuk. bersabarlah ya abang yong. Ini musibah dan ingatan dari ALLAH.

maryam dan abang yang sangat di sayanginya
Mama tahu kehidupan abang yong di MRSM sangat hectic, pagi kena bangun awal sekitar 430, lewat pergi tahadir kena rotan, tak dapat atau lancar tasmi kena lagi....kemudian meneruskan pengajian akademik sehinggalah tengahari rehat sebentar, lepas zohor, murajaah(pengulangan apa yg di hafaz), kemudian belajar lagi. Petang selepas asar baru boleh berehat sebentar dan turun ke padang main, malam menghafaz sekejap kemudian ke prep siapkan tugasan sekolah. Abang yong 'average" dalam hafazannya. Alhamdulillah satu hari 1 muka cuba dihafaznya. Akademik abang yong jua average. Peperiksaan pertama dahulu, jenuh mama memujuk apabila abang yong seperti berputus asa dengan keputusan akademiknya yang tidak memberansangkan. Alhamdulillah peperiksaan kedua ini nampak peningkatan positif. Teruskan ya abang yong, jangan berputus asa, mintalah padaNYA. Suka duka di asrama itu rempah kehidupan, jadilah hamba ALLAH yang baik di bumiNYA ini. Yang pastinya tiap hari mesti mama mendapat pangilan darinya :). kadang2 tiada apa2 pesanan atau cerita menarik, agak mama dia tak boleh hidup satu hari tak cakap dengan mamanya kot, hihi..antara yang lucunya, abang yong tanya mama, bila dia nak baligh ni mama. bulu kaki, ketiak pun tak keluar2 lagi ni, hihi....manalah mama tahu, tulah manja sangat macam mana nak baligh??

3 comments:

~albazrah~ said...

Assalamualaikum Kak Alhan, best baca anak lelaki rapat dengan ibu. Masya Allah abang yong anak soleh, insya Allah akademik dan hafazan akan mudah berkat kesolehan dan rapat dengan ibu. Amin.

alhan said...

w'salam azma, Ameen azma. memang rapat dan manja abg yong ni. Insya-ALLAH moga abang yong ni makin matang dan menjadi hamba ALLAH yang baik. take care azma.

mama syaza said...

cerita2 awal agak syahdu membaca apa yg mohamad pikul pada usia sekarang.. tp cerita plg akhir tokleh tahan ..tergelak jgk kat opis ni haa.. adeh laa anak bujang sorang ni.. sure dah kene kutuk ngan member2 lain nih.. hahah..