Tuesday, May 26, 2009

baitul muslim

ALhamdulillah minggu ini mama terasa "release" sebab 3 hero dah selesai ujian pertengahan tahun mereka. Hehe...macam mama yang nak sit examnya. Penat betui minggu lepas, siangnya mama belajar malamnya mama mengajar. Memang sepanjang mama belajar phd ni, hanya siang sj masa mama peruntukan untuk phd mama. malamnya masa mama bersama 3 hero. Hmm benarlah kebuntuan dan kepenatan ibubapa masakini dengan anak2.mama ingat mama sj yg merasakan kepenatan ini. Hari ini mama membaca artikel dari ustaz hasrizal, benar yg dinyatakannya, itulah dilema yg mama rasa tentang silibus disekolah masa kini. menitis airmata mama membacanya. maafkan mama.... muhammad, luqman dan muaz.

Alhamdulillah hujung minggu semalam kami berkesempatan menghadiri kuliah maghrib(Baitul muslim, cabaran ibubapa masa kini) oleh ustaz hasrizal jamil( ustaz cinta) yg memiliki blog saifulislam.com di surau Al Mutaqqin, bertam. Ini pertama kali mama mendengar live kuliah dari ustaz ini . sebelum ini mama suka ikuti penulisannya di blog, majalah dan bukunya. Sememangnya ustaz hasrizal kaya dengan pengalaman berharga. antara yang mama ingat dari ceramahnya, katanya sebelum tidur, bacakanlah atau ceritakanlah apa2 sahaja cerita pada anak2. Dengan bercerita anak tidur dlm keadaan tenang, tidak depressed. Pagi esoknya, Insya-ALLAH anak2 akan mudah bangun. Berkongsilah atau ambil tahu kesukaan anak2 seperti tanyalah pada anak2 : Apa khabar wonderpet hari ni? lampu power rangers kelip2 warna apa? Banyak lagi penceritaan pengalaman dari beliau, cerita pengalaman dan pelajaran berharga berhadapan dengan 2 org anak datin yang telah di dramakan( cinta sempurna, akan disiarkan pd bulan ramadan nanti). Benarlah kata rasulullah SAW:

“Tiap anak itu dilahirkan di atas fitrahnya-kejadian yang suci dan ibu bapanya lah yang menjadikan Yahudi atau menjadikannya Kristian ataupun menjadikannya Majusi”

ALLAH SWT berfirman ‘Hai orang-orang yang beriman peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu” (At Tahrim : 6)

Moga kita semua dapat memelihara diri dan keluarga kita dari azab api neraka.
selesai ceramah, 3 hero dibelanjakan ais krim. bulatnya luqman sebulat ais krim didepannya..

2 comments:

~albazrah~ said...

Salam kak Alhan. Terima kasih atas doa.All the best juga untuk Kak Alhan.

Salam dari Sudan

alhan said...

thanks azma. moga azma tabah dibumi sudan.