Wednesday, February 25, 2009

Hanya kepadaMU kami memohon pertolongan

mama sudah terasa bahang "stress" phD. mama nak lari sekejap dari stress itu dengan menulis di sini. Insya-ALLAH minggu hadapan mama akan masuk makmal untuk ujikaji pertama mama. Moga ALLAH memberkati dan membantu mama. moga phd ini mendekatkan mama kepada ALLAH.
Alhamdulillah, segala puji-pujian hanyalah untuk mu, ALLAH. Tuhanku yang MAHA Pemurah lagi MAHA Penyayang. Setiap sabtu pagi, mama menghadiri kuliah tafsir AL-Quran dan fekah di madrasah AN Nahdhoh. Ustaz mutalib, mudir di situ memberikan kuliah. Lama sudah impian mama untuk mengikuti kelas tafsir Al-Quran. Alhamdulillah, Allah makbuli doa mama ini. Ya ALLAH izinkan hayatku ini dapat ku khatam kelas tafsir ini. Aku ingin memahami bicara-bicaraMU di dalam Al-Quran.
Dua minggu yang lepas, ustaz mengulas dan menerangkan tentang surah AL-Falaq dan AN Nas. nanti mama cuba sampaikan intipatinya di lain entri.
Sabtu semalam ustaz membaca tafsiran surah AL-Fatihah, umm AL Kitab. Pembuka surah di dalam AL-Quran. Diturunkan di mekah, mengandungi 7 ayat. Di antara intipati dari penerangan ustaz, Sifat Pemurah(ArRahman) ALLAH pada semua makhluk, tetapi sifat pengasih(ArRahim) hanyalah pada umat islam yang beriman dan bertaqwa. Justeru kita sebagai hambanya yang beriman tentulah inginkan kedua2nya sekali, rahmat dan kasih sayang ALLAH. Marilah kita berusaha untuk mendapat kedua2 nikmat ini.
Apabila tiba kepada penerangan ayat ke5(Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau jualah kami memohon pertolongan), hati mama sedih dan tersentuh mendengar kata2 ustaz. Ustaz bertanya: di dalam doa kita selalu, apakah doa yang bersungguh2 kita panjatkan. Kebanyakan dari kita kata ustaz, mohon kebaikan dunia dengan bersungguh2 dan kusyuk, tetapi kebaikan akhirat kurang. Ada tak secara spesifiknya kita dengan penuh linangan air mata memohon pada ALLAH : Ya ALLAH, lepaskanlah daku dari azab kubur, kurniakanlah daku syurgamu yang paling istimewa, matikanlah daku dengan mati syahid/pengakhiran yang baik, tinggikanlah imanku, lalukanlah daku di atas titian siratulmustaqim dengan pantasnya.... Memang kita ada menyebut doa2 ini tetapi ustaz kata selalunya permohonan untuk dunia kita akan lebih bersungguh memohon seperti , memohon perniagaan maju, badan sihat, naik pangkat, rezeki murah, berjaya di dalam kerjaya dan pelajaran etc etc.....
Segala yang baik dari ALLAH, segala kekurangan dari mama...

1 comment:

Hasfazilah said...

salam Alhan, Hanya kepadaNya kita mengadu dan merintih..hanya Dialah yang Maha Mendengar setiap rintihan kita. Lagi kita mengadu, terasa makin dekat kita kepadaNya.